Huono johtaminen ja puutteellinen viestintä tulevat veronmaksajille kalliiksi

Huono johtaminen, puutteellinen viestintä ja joustamattomuus ovat merkittäviä ongelmia, jotka uuvuttavat työntekijöitä ja johtavat työvoimapulaan. Tämä ongelmakimppu on noussut otsikoihin viime aikoina varsinkin sosiaali- ja terveysaloilla.

* Postaus sisältää kaupallisen linkin. Se on merkitty *-merkillä.

Tamperelainen psykologi, varakansanedustaja ja vihreiden aluevaltuutettu Julia Sangervo nosti Aamulehden Lukijalta-palstalla maanantaina esiin, että Työterveyslaitoksen alkuvuonna tehneen tutkimuksen mukaan 40 prosenttia nuorista sote-ammattilaisista on psyykkisesti kuormittuneita ja 70 prosenttia ei koe palautuvansa hyvin työstään. Hälyttävät luvut osoittavat, että tärkeää on lisätä toimia työntekijöiden tukemiseksi ja heidän hyvinvointinsa edistämiseksi.

Uupunut sairaanhoitaja

Kuva: Pexels, Jonathan Borba.

Ylhäältä johtaminen, joustamattomuus ja turha byrokratia uuvuttavat työntekijät

Julia Sangervon mukaan työntekijöitä kuluttaa muun muassa sote-alan huono johtaminen ja joustamattomuus. Näistä asioista on puhuttu vuosia, mutta mikään ei kuulemma muutu. Sangervo saa kollegoiltaan viikoittain viestejä ”älyttömyyksistä”, joustamattomuudesta ja työajan haaskaamisesta turhaan byrokratiaan.

Sangervo kirjoittaa: ”Esimerkiksi potilasmääriä on kasvatettu yli suositusten ilman minkäänlaista kompensaatiota. Etätyön tekeminen on usein kielletty, vaikka se sopisi työhön ja edistäisi työhyvinvointia. Jos etätyö sallitaan, vaaditaan kirjallista hakemusta siihen, miksi haluaa etätyöpäivän ja mitä aikoo silloin tehdä. Onko kumma, jos he haluavat vaihtaa työnantajalle, joka on kiinnostunut heidän hyvinvoinnistaan?”

Työvoimapula on johtanut siihen, että monien organisaatioiden on turvauduttava ulkopuolisten palveluntarjoajien apuun. Kalliit ostopalvelut rasittavat myös veronmaksajia etenkin julkisella sektorilla. Onkin syytä kysyä, miksi julkisorganisaatiot käyttävät veronmaksajien rahoja kalliisiin ostopalveluihin sen sijaan, että investoisivat parempaan johtamiseen ja viestintään.

”Miksi julkisorganisaatiot käyttävät veronmaksajien rahoja kalliisiin ostopalveluihin sen sijaan, että investoisivat parempaan johtamiseen ja viestintään?”

Monesti ratkaisut eivät ole edes kalliita – ainakaan verrattuna miljoonalaskuihin, joita kunnat ja kaupungit joutuvat maksamaan ulkoa ostetuista hoiva-, hoito- ja lääkäripalveluista. Esimerkiksi Pirkanmaalla kalliit ostopalvelut ovat johtaneet hyvinvointialueen huimaan 95 miljoonan euron alijäämään.

Yksi keino parantaa työntekijöiden työssä suoriutumista ja jaksamista löytyy avoimesta, selkeästä, vuorovaikutteisesta ja kannustavasta viestinnästä. Työntekijöiden tulisi tietää, mitä heiltä odotetaan, ja heillä tulisi olla pääsy tarvittavaan tietoon ja resursseihin tehtäviensä suorittamiseksi. Toinen keino on joustavuus työajoissa ja tehtävissä, mikä auttaa lisäämään työntekijöiden tyytyväisyyttä ja sitoutumista. Kolmantena keinona johtajien tulisi olla valmiita ottamaan vastaan palautetta ja tekemään tarvittavat muutokset työntekijöitä kuunnellen.

Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen

Huono johtaminen ja viestintä ovat keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat työntekijöiden uupumiseen ja työvoimapulaan. Joustamattomuus pahentaa tilannetta entisestään. On tärkeää, että johtajat ja esihenkilöt tunnistavat nämä ongelmat ja kuuntelevat, mitä kentällä oikeasti tarvitaan, ottavat palautetta vastaan, lisäävät tarvittaessa resursseja, jos mahdollista, ja kouluttavat henkilöstöä.

Investoimalla parempaan johtamiseen ja viestintään sekä edistämällä joustavuutta työpaikalla, organisaatiot voivat parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä, lisätä siten alan ja työpaikan veto- ja pitovoimaa ja vähentää ostopalveluiden tarvetta.

*Haluatko kehittää esihenkilöviestintätaitojasi? Helpoiten se käy osallistumalla kaikille avoimeen Esihenkilöviestinnän tehopäivä -koulutukseen, joita järjestetään useita kertoja vuodessa Tampere-talossa. Lisätietoa kuten seuraavan koulutuksen ajankohdan, hinnat ja ilmoittautumislomakkeen löydät tästä linkistä.

PS. Jos tämä artikkeli oli mielestäsi hyödyllinen, jaa sitä myös ystävillesi ja kollegoillesi 😊. Sharing is caring!

PPS. Joko luit blogini siitä, mihin esihenkilöviestintää tarvitaan ja millä seikoilla uuden esimiehen kannattaa lähteä liikkeelle? Blogiin pääset tästä linkistä.