Viikon sisällä on puhuttu paljon viestinnästä ja varsinkin sen epäonnistumisesta. Ensimmäisenä otsikoihin ja suuren yleisön närkästyksen kohteeksi nousi Särkänniemen delfiinien salamyhkäinen siirto-operaatio Kreikkaan. Median yhteydenottoihin toimitusjohtaja Miikka Seppälä vastasi vasta, kun siirto-operaatio oli käynnissä. Etukäteen asiasta ei tiedotettu yhtään mitään. Minua, entistä Tampereen kaupungin työntekijää, tämä ei yllättänyt tippaakaan. Muistan, kuinka useampi vuosi sitten kaupungin organisaation tiedottajana työskennellessäni minulta yritettiin johtoryhmän esityslistat ja pöytäkirjat, vaikka ne ovat lain mukaan kunnallisella puolella julkista tietoa. Eivät kuuluneet kuulemma tiedottajalle. Nyt ne löytyvät jo netistäkin. Ryhmätekstiviestipalvelu käyttöön! Lauantain myrskyssä meiltä katkesivat sähköt. Maalla asuvana en siitä aluksi hermostunut, vasta sitten, kun sähkökatkoa oli kestänyt yli kuusi tuntia. Niinpä menin Fortumin asiakkaana kynttilän valossa yrityksen sivuille etsimään tietoa sähkökatkoista sekä tekemään vikailmoituksen. Sivuilla ei mainittu sähkökatkoksista sanaakaan. Ei myöskään sitä, missä voisi tehdä vikailmoituksen. Näitä tietoja ei löytynyt myöskään viimeisimmästä sähkölaskusta. Verkkosivuilta löytyivät asiakaspalvelun aukioloajat, jotka noudattavat virka-aikaa. Laitoin Facebookin kautta tulikivenkatkuisen viestin Fortumille, josta vastattiin hyvin kohteliaasti vasta maanantaina, että he eivät hoida sähkönjakeluamme, vaan se on ulkoistettu Carunalle. Olin käynyt jo lauantai-iltana Carunan sivuilla, jossa vikatietopalvelu ei tunnistanut postinumeroamme. Muutaman kysymyksen jälkeen Fortumilta osattiin kertoa, että sähkönjakelumme hoitaa Elenia. Miksi tätä tietoa sekä toimintaohjeita vikatilanteissa ei voi löytyä Fortumin verkkosivuilta tai laskusta? VR sai Markkinointi & Mainonta -lehdessä kiitosta myrskyn aikaisesta monikanavaisesta viestinnästään. Sähkökatkon aikana  ei käynyt mielessä lähteä kynttilänvalossa penkomaan arkistoista sähkönsiirtolaskua, jonka perusteella olisin voinut päätellä, että sähköverkostamme vastaa Elenia. Vaikka Elenian tiedotus sähköisissä kanavissa toimikin sähkökatkon aikana hyvin, siitä ei olisi ollut meille lauantaina mitään apua, koska sähköt olivat poikki ja tietokoneesta, puhelimesta ja radiosta loppuivat akut ennen puolta yötä. Sunnuntaina ostimme aggregaatin. Tarinan kaksi opetusta:
  1. Useimmiten puhelimen akku kestää kauimmin, joten olisiko sähköyhtiöiden asiakaspalvelun seuraava askel ryhmätekstiviestipalvelu asiakkaille?
  2. Maalla asujan kannattaa panostaa riittävän suureen agregaattiin. Liian pieni aggregaatti ei jaksa pyörittää mm. arkkupakastinta. Vanha kaappipakastin pelasti syksyn marjasadon :)
Onneksi oli varapakastin kun aggregaatin paukut loppuivat suuren arkkupakastimen kanssa.