Esihenkilöviestinnän työkalupakki 4:

Viisi vinkkiä psykologisen turvallisuuden luomiseen

Tiesitkö, että esihenkilöviestintää tarvitaan myös psykologisen turvallisuuden luomiseen?

Psykologisesti turvallinen työyhteisö tarkoittaa sitä, että siellä jokainen tuntee olevansa vapaa ilmaisemaan mielipiteensä, jakamaan ideoitaan ja tekemään virheitä ilman pelkoa nolaamisesta, nälvimisestä tai muista ikävistä seurauksista.

Psykologisesti turvallinen ympäristö takaa turvallisen työilmapiirin, jossa työkavereihin voi luottaa. Töissä vallitsee mukava tekemisen meininki ja jokainen voi keskittyä olennaiseen eli omien työtehtäviensä hoitamiseen. Tarvittaessa työkaverilta tai esihenkilöltä saa apua, tukea ja neuvoja.

Esihenkilöllä on keskeinen rooli psykologisen turvallisuuden rakentajana, olipa kyseessä tiimin johtaja, esimies tai valmentaja.

Tässä muutamia vinkkejä psykologisen turvallisuuden rakentamiseen viestinnän näkökulmasta:

1. Rakenna luottamusta viestinnällä ja vuorovaikutuksella

  • Tutustu tiimiisi ja avaa kanavat – tuttuun on helpompaa luottaa!
  • Kerro, kysy, kuuntele ja katsele. Ota selvää, mitä sinulta ja työltä odotetaan.
  • Kerro avoimesti toimintaperiaatteesi – mihin uskot ja miksi.
  • Kerro tavoitteesi ja odotuksesi tiimin työskentelylle.
  • Kerro uusista ajatuksistasi ja ideoistasi, mutta vähitellen.
  • Ole avoin ja suora.

Esihenkilönä sinun tulisi voida luottaa tiimisi jäseniä kohtaan. Tämä tarkoittaa sitä, että uskot tiimiläisten kykyihin ja antaa heille vastuuta. Tiimin luottamus ansaitaan toimimalla rehellisesti, avoimesti, tasapuolisesti ja eettisesti – ja omalla esimerkillä 😊.

2. Kuuntele aktiivisesti

Aktiivinen kuunteleminen ja aito läsnäolo luovat turvallisuuden tunnetta. Jokainen haluaa tuntea olevansa tärkeä ja arvostettu omana itsenään. Siksi esihenkilön on oltava valmis kuuntelemaan tiiminsä jäseniä ilman ennakkoluuloja tai tuomitsemista. Aktiivisen kuuntelemisen avulla esihenkilö voi luoda ilmapiirin, jossa erilaiset näkemykset ja ideat voivat kukoistaa.

 

3. Kannusta riskinottoon ja anna positiivista palautetta

Psykologinen turvallisuus merkitsee sitä, että tiimin jäsenet eivät pelkää ottaa riskejä tai tehdä virheitä. Esihenkilön tulisi kannustaa uuden kokeilemiseen, sillä juuri virheistä ja oppimisesta syntyy innovaatioita ja kehitystä.

Positiivinen palaute ja kannustus ovat avainasemassa psykologisen turvallisuuden ylläpitämisessä. Tunnusta ja kiitä tiimiäsi sen saavutuksista ja kannusta heitä päivittämään jatkamaan hyvää työtä.

4. Käsittele konflikteja rakentavasti

Konfliktit voivat olla mahdollisuus kasvuun ja kehittymiseen, jos ne käsitellään jämäkästi ja rakentavasti. Esihenkilönä sinä voit luoda turvallisen ilmapiirin, jossa konfliktit voidaan ratkoa avoimesti ja oikeudenmukaisesti.

5. Toimi roolimallina

Psykologinen turvallisuus ei synny ohjeistamalla, vaan esihenkilön on itse toimittava roolimallina psykologisen turvallisuuden luomisessa. On tärkeää, että näytät esihenkilönä käytännössä, miten avoimuus, rehellisyys ja kunnioitus toteutuvat. Tämä inspiroi muita tiimin jäseniä seuraamaan esimerkkiä.

Onko sinulla kokemuksia psykologisesta turvallisuudesta työympäristössäsi? Jaa ajatuksesi ja kokemuksesi kommenttiosiossa!

PS. Joko olet ladannut itsellesi esihenkilöviestinnän oppaan? Pääset lataamaan sen tästä linkistä.

PPS. Jos mukavan työilmapiirin rakentaminen esihenkilöviestinnän keinoin kiinnostaa, lue blogipostaus aiheesta tästä linkistä.

——————————

*Jos haluat kehittää esihenkilöviestintätaitojasi, osallistu Esihenkilöviestinnän tehopäivään! Seuraava koulutus järjestetään Tampere-talossa 26.3.2024, ja pääset mukaan vielä edullisella early bird -hinnalla vain 290 e + alv. Lue koulutuksesta lisää ja ilmoittaudu tästä linkistä! 

Jos haluatte organisaatiollenne räätälöidyn oman koulutuksen, soita 050 5751073 (Eila) tai meilaa: eila.mantyjarvi@enerzia.fi

Jos tämä artikkeli oli mielestäsi hyödyllinen, jaa sitä myös ystävillesi ja kollegoillesi 😊. Sharing is caring!