[Tweet ”Mediahaastattelu on tuhannen taalan paikka vahvistaa yrityksen/organisaation mainetta.”]
jossa toimittaja haluaa haastattelun tai tarkastuttaa valmiin jutun, pitää reagoida heti. Siksi organisaatiossa täytyy olla ainakin yksi viestintävastuullinen, jonka saa kiinni aamusta iltaan ja jolla on varahenkilö. Heillä molemmilla täytyy olla valmius vastata toimittajan kysymyksiin eli heillä pitää olla perusviestit hallussa sekä tieto henkilöistä, joilta toimittaja voi kysyä lisätietoa.
[Tweet ”Organisaatiossa täytyy olla ainakin yksi viestintävastuullinen, jonka saa kiinni aamusta iltaan.”]
Reagointikyky edellyttää myös aktiivista ajan hermolla pysymistä. Jos oma alasi on esillä mediassa, organisaatiosi voi herättää toimittajan kiinnostuksen. Toimittajakyselyihin on hyvä valmistautua ennalta, varsinkin jos tilanne on niin sanotusti päällä ja toimialasi huomion keskipisteenä.
Mahdollisuuskartta voi toimia myös kalenterin muodossa, sillä on keskusteluaiheita ja tapahtumia, jotka toistuvat säännöllisesti tiettyyn aikaan vuodesta – esimerkiksi kesälomien alla bensan hinta. Jotkut keskustelut nostavat päätään säännöllisesti, ja näihin ajankohtaisiin aiheeseen voi ankkuroida oman yrityksen viestinnän. Hyvä esimerkki tällaisesta mahdollisuusviestinnästä on mm. S-ryhmän halpuutuskampanja. Kun keskustelu ruoan hinnasta lainehti korkealla, halpa ruoka erinomaisella halpuutus-termillä lanseerattuna oli takuuvarma keino saada huomiota.
Kirsi Pihan mukaan parhaat mahdollisuudet putkahtavat esiin silloin, kun niihin ei ole aikaa reagoida. Kun Iltasanomissa tai muussa lehdessä keskustelu velloo kuumimmillaan, on myöhäistä pohtia viitekehystä, jonka rajoissa reagoidaan ja miettiä, missä keskusteluissa ollaan mukana, missä ei. Kun media kohitsee pankista, joka ei halua asiakkaiden tuomaa rapaa kiiltäviin saleihinsa, tarjoutuu kilpailijalle mahdollisuus tuoda esiin heidän nimenomaan konttorissa tapahtuva asiakaspalvelu.
Mahdollisuusviestinnällä tartutaan ajankohtaiseen aiheeseen ja tuodaan siihen uusi näkökulma. Jos aihe on kohderyhmälle relevantti, organisaatio voi saada huikeaa näkyvyyttä sosiaalisessa ja perinteisessä mediassa.
- Nopeatahtinen mediamaailma vaatii reagointikykyä

- Reaaliaikainen mahdollisuusviestintä voi moninkertaistaa näkyvyytesi

- Perusviestit ja Q & A kuntoon
- Löytyyhän verkkosivuilta tarvittava tieto?
- Onko kuvagalleria ajan tasalla?
Jätä kommentti