Tunnettu bisnesguru Simon Sinek väitti aikanaan kuuluisassa TED-puheessaan, että asiakas ei osta sitä, mitä sinä teet, vaan miksi sitä teet. Miksi yrityksesi on olemassa? Mihin uskot, mitä haluat muuttaa? Mihin ongelmaan tuotteesi ja palvelusi tuovat ratkaisun? Ja mikä tärkeintä: miksi asiakkaasi tulisi ostaa yritykseltäsi eikä kilpailijoilta?

Muita tärkeitä kysymyksiä ovat mitä myydään, kenelle, missä ja milloin, mutta yritystarinan keskiössä pitäisi aina olla miksi yritys on olemassa. Mikä inspiroi perustamaan yrityksen? Kysymysten avulla syntyy yrityksen tarina, joka inspiroi asiakkaiden lisäksi työntekijöitä. Parhaimmillaan vastauksessa näkyy yritysidean ydin ja erottuvuustekijä, se intohimo ja palo, joka tekee yrityksestäsi ja sen tuotteista ja palveluista ainutlaatuisen.

Katso markkinointiviestinnän palveluyrityksen Roihu Incin ja Enerzian video, jossa kerron lisää siitä, miksi ”MIKSI” on markkinoinnin tärkein kysymys.