Parempaa lihaa kuin Tinderissä?

Parempaa lihaa kuin Tinderissä?

Kotimaista Hereford-lihaa kotiin toimittava Laidun Hereford uskalsi erottua kilpailijoista ajan hengessä olevalla mainoskampanjalla ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä” ja turpaan tuli. Mainonnan eettiselle neuvostolle tulleessa lausuntopyynnössä yksityishenkilö valitti, että ilmaisu esineellistää naisia. Neuvosto katsoi, että mainos on hyvän tavan vastainen ja huomautus tuli. Ei hyvää päivää, ihmiset! Komppaan täysin Laidun Herefordin yrittäjiä Jussi Harjua ja Jyri Tanneria, jotka ihmettelevät liha-sanan saamaa naistulkintaa. Minä en vetänyt hernettä mainoslauseesta nenään, päinvastoin! Se on ajan hermolla ja hauska. Mies- ja naissinkkukaverini puhuvat menomestoista, missä on ”nuorta lihaa” tarjolla ja tiedämme tasan tarkkaan mistä on kysymys. ”Hyvä kinkku” viittaa naiseen, mutta en pidä sitäkään mitenkään erityisen loukkaavana. Paljon enemmän ärsyttää ja naisia esineellistää, kun autoja, maaleja ym. myydään töröhuulisten barbikopioiden tissien ja säärien avulla. Jota kuta toista ei voisi vähemmän liikuttaa. Munaa ja päätä markkinointiin Haastattelin reilu vuosi sitten markkinoinnin ja myynnin huippuammattilaisia Yritysforumin ”Miksi suomalaiset eivät osaa myydä” -artikkeliin. Siinä tuotteistaja Jari Parantainen ja myyntikuiskaaja Pasi Rautio syyttävät suomalaisia munattomasta markkinoinnista, jolla ei uskalleta erottua. Jaria suoraan artikkelissa lainaten: ”Jos yksikin kärttyinen mummo soittaa mainoksesta, se vedetään pois. Takana on perisuomalainen mitä muut meistä ajattelee -ajattelutapa. Erottuva markkinointi vaatii munaa ja mielipiteitä. Jos haluat erottua Facebookissa tai blogissa, et menesty virkamiesnäkökulmalla, vaan omilla mielipiteillä.” Sama pätee markkinointiin ja mainontaan. Nössöilyn sijasta pitää uskaltaa myös ärsyttää ilman, että mainonnan eettinen neuvosto antaa ilmoituksen parin mielensäpahoittajan vuoksi. Niitähän tunnetusti Suomessa riittää. Lisää aiheesta voit lukea myös ”markkinoinnin vastarannan kiisken” ja copywriterin Timo Jäppisen ”Mitä enemmän mutinaa, sitä enemmän sutinaa” -blogista: http://www.markkinointikatsaus.com/2017/01/markkinoinnin-vastarannan-kiiskin-saanto-nro-1-mita-enemman-mutinaa-sita-enemman-sutinaa.html. Jäppisen sanoin: ”Erottuva markkinointi vaatii päätä ja munaa.” Mainonnassa ja markkinoinnissa ei laaki mene aina kerralla maaliin ja kokeiluja pitää uskaltaa tehdä. Joskus menee metsään, mutta kaikkia ei voi eikä saa miellyttää.