Ihmissuhteissa tiedämme, että käyttämämme äänensävy eli se, miten asian sanomme, on yhtä tärkeää kuin se, mitä sanomme. Kehusta voi helposti tulla ivailua ja vähättelystä jopa kehua riippuen siitä, millä äänensävyllä asian sanomme. Siksi ihmetyttääkin, miten vähän äänensävyyn (tone of voice) kiinnitetään yritys- ja organisaatioviestinnässä huomiota. Jos tunnet piston omassatunnossasi, löydät tästä blogista muutamia vinkkejä yrityksen oman äänensävyn löytämiseen. Erotu kilpailijoista äänensävysi avulla  Tunnistamme monet urheiluvaatemerkit jo pelkästä energisestä sloganista. Fazerin Geisha -karamellien mainosten äänensävy huokuu rakkautta ja romantiikkaa. Tamperelaiset oluenystävät tunnistavat Oluthuone Konttorin lakonisen tyylin vaikka silmät ummessa. Markkinoinnin ja myynnin asiantuntijayrityksen TuloksenTuplaustoimiston humoristinen ja suora tyyli toistuu kaikissa sisällöissä ja puheenvuoroissa livenä ja netissä. Miksi useimpien insinööritoimistojen verkkosivuilla äänensävy on sama, vaikka yritysten toimintatapa voi erota toisesta kuin yö päivästä? Rohkealla ja oman näköisellä äänensävyllä erotutaan kilpailijoista ja luodaan brändiä – hyvän maun rajoissa kuitenkin, vaikka niitä saakin välillä kolkutella. Äänensävyn tulisi näkyä mainostekstien, sloganeiden ja verkkosivujen lisäksi kaikessa yrityksen kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä asiakaspalvelusta lähtien. Se tarkoittaa sitä, että äänensävyn määrittelyn pitäisi olla muidenkin kuin yritysjohdon ja/ tai viestinnän päätettävissä oleva asia. Aito äänensävy lähtee yrityksen arvoista ja kulttuurista eli koko henkilökunnasta. Jos työpaikalla on hyvä meininki ja hauskaa, se saa ja sen tulee näkyä myös viestinnässä. Kun yrityksen takana on vahva ympäristönsuojelunäkökulma, senkin tulee heijastua kaikessa viestinnässä sanavalinnoista lähtien. Sanoilla ON merkitystäoulu-171445__480 Sanavalintojen lisäksi slangilla ja murteilla sekä erilaisilla ilmaisuilla kerrot brändistäsi. Oulussa paikallinen murre, sanat ja sanonnat kertovat paikallisuudesta ja saavat parhaimmillaan paikallisen kohderyhmän kiinnostumaan, Helsingissä ne voivat puolestaan herättää hämmennystä. Tärkeintä on, että sanavalinnat resonoivat kohderyhmän käyttämän kielen kanssa ja sopivat omaan suuhun. Jos työpaikallanne ei käytetä murretta, sen käyttäminen asiakasviestinnässä on keinotekoista ja ärsyttävää. Käytetyillä avainsanoilla on merkitystä muuallakin kuin Google-näkyvyyden kannalta. Alanne sekä asiakkaiden käyttämien avainsanojen tulisi toistua kaikessa viestinnässä ja varsinkin sosiaalisen median häshtägeissä. Digitaalisen markkinointiviestinnän asiantuntijayritys Grapevine neuvoo blogissaan hakemaan äänensävyn määrittelyyn inspiraatiota ja vastauksia työkavereilta ja asiakkailta. Grapevinen mukaan heiltä voi kysyä esimerkiksi
  • Sanoja, joita he yhdistävät yritykseen
  • Sanoja, joita he eivät yhdistä yritykseen
  • Syitä näiden sanojen ja mielleyhtymien taustalla
  • Asioita, mistä he ovat yrityksessä ylpeitä
  • Millaisia työntekijöitä yrityksessä heidän mielestään on
Mikä eläin tai julkisuuden henkilö yrityksesi on?  Samalla tavalla kun yrityksen visuaalista ilmettä haetaan väreistä, muodoista ja jopa eläimistä, voi samaa taktiikkaa käyttää yrityksen äänensävyn hakemiseen. Yllä luetellut adjektiivit ovat tässä oivamonkey-2223307_640na apuna. Jos yrityksesi olisi julkkis, kenen äänensävyllä se puhuisi? Erään asiakasyritykseni johtoryhmä mietti nykyistä imagoaan tutkimuksen pohjalta ja totesi adjektiivilistauksen tehtyään sen olevan lähinnä hirvi tai Arvi Lind. Tavoitteena oli hieman ketterämpi ja helposti lähestyttävämpi brändi, joten uuteen tone of voiceen haluttiin kirjata äänensävyn tavoitteiksi apinan ketteryys, uteliaisuus ja elämänilo sekä Arttu Wiskarin rehti, vähän juntti ja letkeä sekä helposti lähestyttävä kielenkäyttö. Joko sinä olet miettinyt, mikä eläin tai julkkis sinun yrityksesi olisi ja miksi? Miten se puhuttelee kohderyhmäänsä?