Tiedät, että verkostotapaamisessa pääset esittelemään itsesi ja yrityksesi. Kädet hikoavat jo etukäteen ja lasket vimmatusti, kuinka kauan aikaa sinulla on miettiä edes tärkeimmät yrityksesi palvelut. Entä jos ääni tärisee?

_DSC7841Esiintyminen ja vuorovaikutus eri ihmisten kanssa ovat tärkeä osa myyntiä, asiakasviestintää ja markkinointia. Yksi tavallisimpia tilanteita, jolloin tarvitset koukuttavaa hissipuhetta, on silloin kun pääset esittelemään yritystäsi, sen tuotteita tai palveluja tapaamisissa ja tapahtumissa. Silloin vain helposti tuppaavat sanat unohtumaan ja huomaatkin yhtäkkiä puhuvasi ummet ja lammet teknisistä seikoista, jotka saavat kuulijasi silmät lasittumaan.

Yrittäjien esittäytymisiä ja hissipuheita kuunnellessani olen huomannut, että yllättävän monet kertovat, mitä tuotteita ja palveluja yritys myy, muttei sitä, miten ne auttavat asiakasta. Tähän yhdistyy usein hiljainen ääni, pälyilevä katse sekä tiukasti vartalon eteen sidotut kädet.

Toki hissipuheesi sisältö on tärkeä, mutta yhtä oleellista on luoda luotettava ensivaikutelma, jotta kuulijasi vakuuttuvat asiastasi. Hymy, innostus ja suora katsekontakti luovat positiivisen ensivaikutelman – kuten myös hyvä ryhti, selkeä puheääni ja avoin kehonkieli.

Hissipuheen tavoitteena on herättää keskustelukumppaneissasi kiinnostus yrityksesi tuotteita ja palveluja kohtaan ja saada hänet innostumaan yhteistyöstä kanssasi. Siksi sen kirjoittamiseen ja harjoittelemiseen kannattaa panostaa.