Kävin pari kuukautta sitten tapahtumassa, jossa tilaisuuden juontaja ei ollut valmistautunut kunnolla. Oma huomioni kiinnittyi juontajan takelteluun hienon ohjelman sijasta, mikä ei varmastikaan ollut tilaisuuden tarkoitus.

Juontaja on tapahtuman punainen lanka – hän pitää ohjat käsissään, luo tunnelmaa ja vie ohjelmaa eteenpäin. Se, miten juontaja aloittaa tilaisuuden, määrittää tilaisuuden tunnelman. Tässä tilaisuudessa juontaja ei kiinnittänyt yleisön huomiota itseensä ennen aloitusta vaan alkoi puhua iloisen puheensorinan päälle. Niinpä aloitussanat menivät hukkaan ja tilaisuuden virallinen osuus sai hieman epämääräisen alun.

Juontaja ei myöskään muistanut välispiikeissään ihmisten nimiä eikä ohjelmaa kunnolla. Lunttilappu on ok, mutta sitä katsoessa ei kannata puhua mikrofoniin, koska silloin puhe häviää kuulumattomiin.

Juontajan valmistautumattomuus ja epävarmuus kuuluivat yleisölle läpi myös runsaana täytesanojen kuten öö…, niin tuota… käyttönä sekä puujalkavitseinä, jotka saivat ainakin minun oloni epämukavaksi.

Tilaisuuden pitopaikka oli muodoltaan hieman haastava pylväineen, joten juontaja ei edessä näkynyt kaikille. Varsinkaan kun lavan valaistus ei ollut paras mahdollinen. Tekniset ongelmat videotykin kanssa eivät auttaneet tilannetta.

Ensi kerralla juontajan kannattaa muistaa seuraava muistilista:

  1. Tutustu tilaisuuden tavoitteeseen, luonteeseen, ohjelmaan ja esiintyjiin. Kysy järjestäjältä etukäteen millaisia ihmisiä on tulossa, millainen on tapahtuman luonne, aikataulu ja mitä muita toiveita hänellä on. Tutustu myös tilaan ja esitystekniikkaan etukäteen, mikäli mahdollista.
  2. Kirjoita itsellesi käsikirjoitus. Tee selkeä juontolista: mitä sanot kussakin kohdassa, missä siirtymät ovat ja milloin kiität, johdatat tai kuulutat seuraavan puhujan. Muista myös varasuunnitelma siltä varalta, että ohjelma venyy, esitystekniikka ei toimi yms.
  3. Ole ajoissa paikalla. Saavu paikalle hyvissä ajoin ennen tilaisuutta. Tarkista mikrofoni, valaistus, esitystekniikka ja ääni. Tapaa järjestäjä ja puhujat, jotta nimet ja kasvot jäävät mieleen.
  4. Luo yhteys yleisöön heti alussa – äläkä aloita ennen kuin yleisön huomio on sinussa.

Katsekontakti, hymy ja lämminhenkinen aloitus luovat tunnelman. Juontajan tehtävänä on luoda yleisölle tervetullut olo.

  1. Ole läsnä ja reagoi tilanteisiin. Jos ohjelma viivästyy, joku unohtaa vuoronsa tai tekniikka pettää, ota tilanne haltuun lempeästi ja rennosti. Hyväntahtoinen huumori toimii usein, mutta älä nolaa ketään.
  2. Ole oma, aito itsesi. Älä yritä olla stand up -koomikko, jos et ole. Parhaat juontajat ovat luontevia, inhimillisiä ja helposti lähestyttäviä. Heidän ei tarvitse olla täydellisiä.
  3. Nosta muut esiin ja muista nimet oikein. Juontajan tehtävänä ei ole olla pääosassa, vaan nostaa muut loistamaan. Esittele puhujat arvostavasti ja lämminhenkisesti. Kiitä aina esiintymisen jälkeen.
  4. Johda tilaisuutta. Pidä rytmi, aikataulu ja energia hallussa. Ilmoita selkeästi, mitä tapahtuu seuraavaksi ja milloin on tauko.
  5. Päätä tilaisuus tyylikkäästi. Lopeta aina selkeästi ja arvokkaasti. Kiitä esiintyjiä, järjestäjiä ja yleisöä. Päätä mieleen jäävällä lauseella, mietelmällä tai kehotuksella – älä vain ”kiitos ja heippa”.

Jos haluat lisäoppia esiintymisessä sekä harjoitella juontoja videokameran edessä – tervetuloa Esiintymisareenan Vakuuta ja vaikuta puhumalla -koulutukseen 18.11.2025 Tampereelle! Lisätietoja ja ilmoittautuminen tästä linkistä: https://esiintymisareena.fi/#koulutukset